14.11.2019, 23:24

İslâm toplumlarında illegal yönetimler

İnsanoğlu yerleşik düzene ve toplumsal hayata geçtiğinden beri insicam ve güvenlik adına her bireyin uymakla zorunlu olduğu bir takım kurallar geliştirip anayasal düzenler ve hukuk temeline dayalı kamusal yönetim mekanizmaları oluşturmuş.. 

Fakat dünya tarihine baktığımızda yönetim erkini ve siyasî güç ve otoriteyi kendi inhisarında bulunduran azınlık zümre ellerindeki imkânları adalet adına kullanacaklarına bunun tam tersi olarak halka gayri adil bir yönetim anlayışı ile kötü muamelelerde bulunmuşlar ve halâ bulunmaktadırlar. Toplumlar ister dinî kurallara, ister beşerî kanunlara göre yönetilsinler eğer yöneticiler adil ve liyakat sahibi değillerse sonuç değişmemektedir. Bu konusa Asr-ı Saadet sonrası Arabistan Yarımadası’na da bakılabilir. Özellikle Emevîlerin iktidara gelmesiyle birlikte önceden zemini hazırlanmış olan büyük eksen kayması ümmetin din algısını tersyüz ederek ve büyük tahribatlarla yoluna devam etti...

Batı dünyasında ise 1789 Fransız devriminden sonra Avrupa devletleri hukukun üstünlüğü ilkesini ve demokratik teamülleri baz alarak kısmen de olsa sosyal adalete dayalı yönetim biçimleri geliştirmişlerdir. Batılı ülkeler kendi halkları ve üçüncü dünya halkları nezdinde bu yönüyle itibarlı devletlerdir. Bu nedenledir ki Türkiye 60 küsur yıldan beri Batı kulübünün bir üyesi olabilmek için çırpınmaktadır. Türkiye “cumhuriyet” idaresine geçerken Batı yönetim biçimi olarak sekülerizmi ölçü almıştı. Örneğin aile hukuku İsviçre’den, ceza hukuku İtalya’dan, ticaret hukuku İngiltere’den, eğitim sistemi Almanya’dan devşirilmiş. Bütün bu değişiklikler yapılırken bizim toplumumuzun kültürel dokusu ve aidiyet değerleri göz önünde bulundurulmamış. Bunlar tepeden inme, buyurgan bir mantıkla ve dayatmacı bir zihniyetle yapılmış. Oysa Batı toplumlarında yasal değişiklikler halkların aidiyet değerlerine mütenasip bir şekilde referandum ile yapılır.
Biz buna kader diyemeyiz fakat İslâm dünyasında 1400 küsur yıldan beri uygulana gelen yönetim biçimlerine baktığımızda saltanat sistemine dayalı monarşi yönetim biçimlerini görmüş oluyoruz. Özellikle az önce ifade ettiğimiz gibi Muaviye ile başlayan babadan oğula geçen saltanat sistemi sonrakiler için hep rol model ve emsal olmuş. Emevîlerden sonra Abbasîler, Selçuklular ve Osmanlılar’da saltanat sistemini uygulaya gelmişlerdir. Osmanlı İmparatorluğu dağıldıktan sonra ümmet ulus devletlere bölünmüş. Bu devletlerin çoğu yine saltanat sistemini uygulamaya koyulmuş. Türkiye ise seküler ve yarı demokratik yönetime geçmiş. 

Kısaca ifade edecek olursak bu yönetimlerin hiçbiri Sevgili Peygamberimiz’in Medine’de tesis etmiş olduğu hak ve adalet temeline dayalı yönetim şeklini baz almamış. Bu nedenle çok açık bir şekilde diyebiliriz ki Sevgili Peygamberimiz’i rol model almayan bu yönetim biçimleri illegaldir. Allah Teâlâ ve ümmet nezdinde bir yönetim şeklinin legal olabilmesi için Kur’an-ı Kerim’i ve Sevgili Peygamberimi’in sünnetini referans alması gerekmektedir. Aslında uygulama farklı olsa da seküler yönetim şeklini savunanlarla saltanat sisteminden yana olanlar arasında zihniyet olarak hiçbir fark yok. Zira biri direkt olarak Allah Teâlâ’ın yasalarını reddetmekte, diğeri ise dolaylı olarak Allah Teâlâ’nın kanunlarından inhiraf etmektedir. Biri reddediyor, diğeri manipülatif ihlâllerde bulunarak illegal varlığını Müslüman halk nezdinde meşrulaştırmaya çalışıyor. Nitekim bu konuda hemen hemen hepsi süreç ve zaman içerisinde emellerine ulaşmış oldular. Hâlâ din adına bu yapıları savunanlar var. Bırakalım saltanat sistemini, seküler-laik yönetim biçimlerini savunan, onların bayram günlerini kutlayan sözüm ona mütedeyyin Müslümanlar var. Bu ne yaman çelişkidir ki, dinî (!) kuralların yürürlükten kaldırdığı günü adam bayram ilân ediyor ve bizim Müslüman bunu büyük bir iştiyakla sosyal medyada kutlayıp paylaşıyor. Fe SubhanAllah... 

At iziyle it izini birbirine karıştırmanın sonucu hak ile batıl da birbirine karıştırılmaktadır. “Bile bile hakkı ketmetmeyin.” (Bakara:42)
Net olmak zorundayız. İslâm her şeyden önce arı duru bir dindir ve sentez kabul etmemektedir. Bir olgu veya bir yönetim biçimi ya İslâmî’dir veya değildir. Ama tarih boyu İslâm’dan inhiraf edilmesine rağmen yani yönetim bazında eksen kaymalarına rağmen kamusal alanda bazı motiflerin İslâmî olması insanlarda bu durumdan mütevellit mutmain hâller, durumu kanıksamalar ve içselleştirmeler olmuş. Bu tür yaklaşım ve bakış açıları kişileri şirke sürüklemektedir. Ve böylesi insanlar şirke düştüklerinin farkında bile değiller. Yüce Rabbimizin şirk günahını bağışlamamasının nedenin iyi anlamak zorundayız. Biz Müslümanlar katışıksız tevhidi değerlere, katışıksız bir inanca ve yine katışıksız bir pratik uygulamalar manzumesine sahip olmak zorundayız. Bireysel ibadetlerimizde, aile yapımızda ve sosyal yaşamımızda buna dikkat ettiğimiz gibi kamusal alanın tanzimi ile ilgili “anayasal ve hukukî düzen” tercihimizin ilâhî standartlara uygunluğuna (akidevî bir vecibe olarak) dikkat etmek zorundayız. Toplumsal huzur, sosyal güvenlik ve kamusal insicam yeryüzünde adaletin kaim kılınmasına bağlıdır. Rabbimiz şöyle buyuruyor: “Yeryüzünde adaleti tesis etmeniz için Kur’an’ı ve mizanı indirdik.” (Hadid:25)
Adaleti başka sistemlerde ve beşeri ideolojilerde aramak beyhudedir. Özellikle Engizisyon mahkemeleri ile yönetilen Batı toplumları 1789 Fransız Devrimi sonrası rasyonel aklı ön plâna çıkararak sosyal eşitlik ilkesine dayalı, hukukun üstünlüğünü esas alan söylemlerle demokrasiyi sadece bir yönetim tarzı değil, bir yaşam biçimine dönüştürmüşler. Fakat haz ve mutluluk sadece maddî refahta arandığı için bunca gelişmişliğine rağmen en çok intihar olayları İsviçre ve Norveç gibi ülkelerde vuku bulmaktadır. Her türlü maddi imkâna rağmen insanlar manevî boşluk ve lahuti açlıkla karşı karşıyalar. Kozmik âlem ve eşyanın tabiatı boşluk kabul etmediği gibi insanın da ruhsal boyutu boşluğa tahammül edememektedir. İnsan maddî ve manevî yönü ile bir bütündür. Kur’an insana nereden geldiğini, nereye gittiğini, hayatın gayesini, hayatın sahibini, mülkün ne anlama geldiğini, kozmik ve metafizik âlemi tanıtır. Hayatı anlamlı kılan değerler de aynı şekilde enfüsi ve afaki yönüyle bir bütündür. Kur’an-ı Kerim muhatap aldığı insana bireysel yaşamı ve kamusal alan ile ilgili hayatı anlamlı kılan değerleri bütünlük içerisinde bir “paket program” olarak sunmaktadır. 
“Allah’tan daha iyi hüküm veren kim vardır?” (Maide:50)
Kur’anî tabirle “sünnetullah” denilen kozmik düzen ve tabiat alemindeki tenakuzsuz “tekvinî” düzen ve insicam Allah Teâlâ’nın “teklifî” yasalarında da kendisini göstermektedir. Nasıl ki, duyarlı bireyler olarak ekolojik düzeni bozmamak adına tabiat alemini koruma refleksi gösteriyorsak, kamusal adalet ve sosyal güvenlik adına Allah Teâlâ’ın teklifî yasaları olan İslâm’ın evrensel hukuk sistemine sahip çıkmak durumundayız.

Yorumlar (1)
Ali Rıza Devrim 3 ay önce
Her zamanki İslam toplumundaki en büyük sorunlar maalesef
11°
parçalı az bulutlu
Günün Anketi Tümü
Kanal İstanbul yapılsın mı?
Kanal İstanbul yapılsın mı?
Namaz Vakti 26 Ocak 2020
İmsak 06:45
Güneş 08:13
Öğle 13:22
İkindi 15:56
Akşam 18:20
Yatsı 19:43
Puan Durumu
Takımlar O P
1. Sivasspor 18 40
2. Fenerbahçe 19 37
3. Başakşehir 19 36
4. Trabzonspor 18 35
5. Alanyaspor 19 35
6. Galatasaray 18 30
7. Beşiktaş 19 30
8. Göztepe 19 29
9. Malatyaspor 18 24
10. Gaziantep FK 19 24
11. Çaykur Rizespor 18 23
12. Denizlispor 19 22
13. Gençlerbirliği 19 21
14. Konyaspor 18 18
15. Antalyaspor 19 17
16. Kasımpaşa 19 15
17. Ankaragücü 19 13
18. Kayserispor 19 11
Takımlar O P
1. Hatayspor 19 40
2. Erzurum BB 19 34
3. Bursaspor 19 33
4. Keçiörengücü 19 29
5. Akhisar Bld.Spor 19 28
6. Ümraniye 19 28
7. Menemen Belediyespor 19 28
8. Adana Demirspor 18 27
9. Altay 19 27
10. Giresunspor 19 27
11. Balıkesirspor 19 24
12. Fatih Karagümrük 18 23
13. İstanbulspor 19 20
14. Altınordu 18 19
15. Osmanlıspor 19 17
16. Adanaspor 19 14
17. Boluspor 18 13
18. Eskişehirspor 19 10
Takımlar O P
1. Liverpool 23 67
2. Man City 24 51
3. Leicester City 24 48
4. Chelsea 24 40
5. M. United 24 34
6. Tottenham 24 34
7. Wolverhampton 24 34
8. Sheffield United 24 33
9. Southampton 24 31
10. Arsenal 24 30
11. Crystal Palace 24 30
12. Everton 24 30
13. Burnley 24 30
14. Newcastle 24 30
15. Brighton 24 25
16. Aston Villa 24 25
17. West Ham 23 23
18. Bournemouth 24 23
19. Watford 24 23
20. Norwich City 24 17
Takımlar O P
1. Barcelona 21 43
2. Real Madrid 20 43
3. Sevilla 21 38
4. Getafe 21 36
5. Atletico Madrid 21 36
6. Valencia 21 34
7. Villarreal 21 31
8. Athletic Bilbao 21 31
9. Real Sociedad 20 31
10. Osasuna 21 28
11. Granada 21 27
12. Real Betis 21 27
13. Levante 21 26
14. Deportivo Alaves 21 23
15. Eibar 21 23
16. Real Valladolid 20 22
17. Mallorca 20 18
18. Celta de Vigo 21 17
19. Leganés 21 15
20. Espanyol 21 15
Günün Karikatürü Tümü

Gelişmelerden Haberdar Olun

@